Translate

dijous, 8 de maig de 2014

Etapes del dibuix infantil

La maduració de l'infant es fa patent a través dels seus dibuixos, també, a partir del dibuix, els nens i nenes expressen les seves emocions i descriuen el món que els envolta a través de la seva particular mirada.

Hi ha varios pensadors que han parlat sobre el dibuix infantil. A continuació parlarem sobre les etapes del dibuix segons Lowenfeld.

Etapa del gargot (de 2 o menys als 4 anys)

En aquesta etapa no hi ha una motivació per a representar objectes o persones, sinó que simplement una motivació cap al moviment. Viktor Lowenfeld en aquesta etapa parla de tres tipus diferents de gargots: 

Etapa del gargot desordenat: El nen comença a gargotejar al voltant dels 18 mesos. Aquests primers dibuixos no tenen sentit ni representen res, i són desordenats, perquè el nen encara no té control sobre els seus moviments. Quan dibuixa, el nen fa moviments bruscos, i al dibuixar mou tot el braç. És comú que el nen ni tan sols atengui quan dibuixa. En aquest moment, el nen encara no mostra cap interès pel color.



Etapa del gargot controlat: En aquesta sub etapa, el nen aprèn a tenir més control de la seva mà al dibuixar, aconsegueix fer corbes i manté la seva coordinació viso - motora.





Etapa del gargot amb nom: Aquesta etapa el nen observa els gargots i els busca un significat: "això és una casa, aquest és un nen". Però aquesta explicació el nen no intenta dibuixar això i no hi ha concordança de color (per exemple, el que ha dibuixat amb un llapis vermell diu que és un arbre).






Etapa preesquemàtica (dels 4 als 7 anys)
El nen se sent tan atret cap al dibuix que pot arribar a concentrar-se en la tasca durant mitja hora. El nen comença a elaborar esquemes en els seus dibuixos. En aquest moment per primera vegada intenta reflectir alguna cosa. Allò en el que per primera vegada sent interès és en la figura humana, i la manera en el que el representa és en els anomenats "capgrossos", que moltes vegades són un cap de la qual sorgeixen dues cames llargues. La importància que li dóna al capdavant ve que el nen ho relaciona amb els principals sentits, amb l'alimentació i amb el reconeixement de la cara dels éssers estimats. Al principi els rostres i els dibuixos tenen pocs elements, i poc a poc els va augmentant de forma progressiva.





Etapa esquemàtica (dels 7 als 9 anys)
Els dibuixos representen el coneixement de l'objecte per al nen. Així i tot, alguns dibuixos s'assemblen més que altres a la realitat. Això dependrà de la seva experiència personal i com coneix o utilitza l'objecte que va a dibuixar. Tracta de representar l'objecte tal com és, inclosos els colors, el plasma de la mateixa manera que ho veu.





Etapa d'inici del realisme (dels 9 als 12 anys)
Cap als 9 anys la representació esquemàtica i les línies geomètriques no seran suficients per permetre que el nen s'expressi; intenta ara enriquir el seu dibuix i adaptar-lo a la realitat. El dibuix és més natural. És l'edat de la colla, una època en què els seus parells (els seus iguals) adquireixen una gran importància. Descobreixen la seva independència social. Els nois gaudeixen amb les seves reunions i codis propis, en aquest món ple d'emocions que els grans no comprenen.





Etapa del realisme visual (dels 12 als 14 anys)


El producte final adquireix cada vegada més importància. El dibuix ja té una perspectiva espacial, i el dibuix del cos adquireix un major significat, augmentant les característiques sexuals en el dibuix. 

El nen decideix quin tècnica desitja perfeccionar i tria una, segons el producte que desitja obtenir. El dibuixat demostra sentiments (impressionisme sensorial).



1 comentari:

  1. Es molt interessant, especialment per als pares que no ho han estudiat.

    ResponElimina

Potser vols veure....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...