Translate

dimecres, 25 de febrer de 2015

Mètodes educatius

Com és l'època de portes obertes i molts pares i mares estan buscant escola per als seus petits us volia parlar d'alguns dels mètodes educatius que es fan servir en escoles públiques i privades.

Els mètodes i tècniques d'ensenyament tenen per objecte fer més eficient la direcció de l'aprenentatge. Gràcies a ells, poden ser elaborats els coneixements, adquirides les habilitats i incorporats amb menor esforç els ideals i actituds que l'escola pretén proporcionar als seus alumne.

Avui en dia, moltes escoles introdueixen mètodes educatius diferents al clàssic de les fitxes i llibres de text per a facilitar l'ensenyament dels infants. Moltes vegades, els educadors opten per combinar els diferents mètodes, tot i que hi ha escoles especialitzades en alguns mètodes en concret.També hi ha pares que adapten alguns dels mètodes a la seva vida familiar o que porten als infants a extraescolars que segueixen aquests mètodes.

A continuació us parlo d'alguns d'ells:

Mètode Montessori:
L'objectiu és permetre que els nens satisfacin la seva curiositat natural i descobreixin el món a través de les seves pròpies experiències.
Escola Little Bluestem Montessori

Bàsicament, les claus del mètode Montessori i les tècniques per posar-lo en pràctica com a projecte educatiu per als nostres fills són:
  • Estima que al llarg del desenvolupament de l'infant ha el que denomina períodes sensibles, que són etapes en què el nen està motivat i preparat per adquirir determinades habilitats (lingüístiques, motores, tàctils ...), i que cal aprofitar al màxim aquests períodes
  • A les aules els alumnes tenen llibertat de moviment, i lliure accés als materials pedagògics.
  • Els diversos materials d'estudi tenen la qualitat de captar la curiositat dels nens, i estan adaptats perquè aquests els puguin utilitzar per avançar al seu propi ritme. A més, permeten que el nen adverteixi si ha comès un error.
  • Els alumnes tenen llibertat per escollir el tipus de treball que volen fer en cada moment.
  • El professor ha d'estar format en el mètode i complirà la funció d'observador i orientador, per mostrar als alumnes les diferents tasques que poden desenvolupar, però intervenint el mínim possible en el seu treball.
  • Barreja nens i nenes de diferents edats en cada aula, i es treballa tant de forma individual com en grup, per facilitar l'intercanvi d'idees i la cooperació, i evitar l'excés de competitivitat.
  • Considera que cada nen té el seu propi ritme d'aprenentatge, i que cal respectar-lo. (Activitats Pinterest)
Per saber com és una classe Montessori clica aquí.



Mètode Reggio:
Les escoles basades en el mètode Reggio Emilia són un lloc d'intercanvi relacional entre nens i adults, on els aprenentatges es basen en experiències reals.
Escola Reggio Emilia
És important crear entorns estètics, lluminosos i tranquils, respectuosos amb els ritmes dels petits, configurant una atmosfera agradable que els faci sentir segurs i còmodes per explorar, jugar, inspeccionar, crear, expressar ... on el nen / a dirigeix ​​el seu propi aprenentatge.
Les aules Reggio Emilia estan distribuïdes de manera que els petits puguin treballar tots els camps de la intel·ligència mitjançant diferents materials i estructures. Hi ha una sala d'art, una de música, de psicomotricitat, un taller, espais verds en contacte amb la natura, un arxiu, àrees comunes i aules subdividides ...

El rol del docent, en contínua formació, és d'escolta, observació i documentació. Proposa activitats i projectes partint dels interessos dels seus alumnes, entenent que la classe és un organisme viu en contínua comunicació.
El paper de la família, com a principal agent educador, és d'implicació total amb l'escola, amb qui comparteix projectes per treballar de forma conjunta en benefici dels aprenentatges dels petits. (Activitats Pinterest)


Mètode Waldorf:
Aquest mètode fuig de l'ensenyament dirigit, jeràrquic i competitiu, i basa la seva estratègia en la capacitat dels nens per imitar, imaginar i experimentar, adaptant al seu desenvolupament i despertant el seu interès per conèixer el món.

Encara s'estudien els continguts que exigeix ​​el Ministeri d'Educació, els alumnes del mètode Waldorf no utilitzen llibres de text, només de consulta, i se'ls prepara perquè siguin capaços de cercar eficaçment la informació que necessiten per presentar els seus treballs. Es combinen les activitats intel·lectuals, artístiques i pràctiques per aconseguir una formació integral de l'alumne, al qual s'avalua diàriament.
S'escoleta waldorf, de Mallorca
El mètode Waldorf divideix el desenvolupament en tres etapes: primera infància, infància mitjana i adolescència.
  • En la primera infància el nen imita el que l'envolta i, per tant, els seus pares i educadors tenen la responsabilitat de crear un entorn que ofereixi al nen suficients oportunitats per a la imitació i perquè pugui jugar de forma creativa, ja que el mètode entén que les activitats lúdiques constitueixen una eina indispensable per aprendre a dominar el moviment corporal.
  • A l'escola primària, el nen aprèn a través de la imaginació, el que el mètode Waldorf anomena educar la intel·ligència sensible del nen.
  • Durant l'adolescència, l'alumne estudia totes les matèries bàsiques, el que li permetrà descobrir aquelles per a les quals està més dotat o que susciten el seu major interès i, d'aquesta manera, estarà a punt per triar la seva vocació. (Activitats Pinterest)
Podem llegir com és un dia en una escola d'infantil amb aquest mètode a la pàgina web de S'escoleta waldorf, de Mallorca. Clica aquí.


Treball per projectes:

Treballar per projectes es basa en que és tan important el que s’aprèn (producte) com el camí que es fa (procés): fer-se preguntes, tenir curiositat, discriminar entre allò que sé i allò que m’agradaria aprendre, buscar informació de manera autònoma o amb l’ajut dels adults (pare, mare, mestres…), sintetitzar-la i comunicar-la, relacionar-la amb altres aprenentatges o amb vivències anteriors.
Escola Antoni Torroja Miret, treballant per projectes
Els projectes impliquen una manera de fer que afavoreix la iniciativa i l’autonomia en el treball.


Es segueix els següents passos per a treballar un projecte: 

  • S'escull un tema d'entre la pluja d'idees dels infants. 
  • Es diu el que sabem del tema.
  • Es decideix el que volem saber.
  • Confecció de l'índex o del guió de treball.
  • Acords referents a l'organització del grup-classe, fonts d'informació, Com podem buscar informació temporalització, etc. (aspectes referents a planificació)
  • Recerca i aportació d'informació.
  • Confecció del dossier.
  • Avaluació del procés seguit.
  • Conscienciació del que s'ha fet i s'ha après.
  • Aplicació del que s'ha après a altres situacions o establiment de noves relacions.
  • Explicitació de perspectives o temes que s'han obert i que queden per tractar.

La participació dels pares durant el temps de recollida d'informació és molt important ja que la vostra ajuda facilitarà la implicació dels vostres fills/es en el projecte.



Mètode Doman:
domanmom
Doman creu que com més petit és un nen més facilitat té per aprendre i que, especialment durant els sis primers anys (període que el denomina 'gènesi del geni') aquesta capacitat d'aprenentatge és superior a la que tindrà la resta de la seva vida. Segons Doman, els nens són capaços de llegir paraules amb tan sols un any d'edat, frases als dos anys, i llibres com tenen tres, i assegura que gaudeixen molt amb això, i que el procés d'aprenentatge de la lectura és similar al que segueix el nen per aprendre a parlar. Afirma, a més, d'aprendre a llegir precoçment fomenta el gust per la lectura, afavoreix el desenvolupament de la intel·ligència del nen, i obre per a ell un món de possibilitats.

Bàsicament es tracta de mostrar al nen sèries de cinc targetes amb paraules, escrites amb lletres grans i que corresponguin a una mateixa categoria (per exemple: parts del cos humà, colors, animals ...), de manera ràpida, tres vegades al dia.

S'ha de fer com si fos un joc, i recitar el nen cada paraula amb entusiasme, en veu alta i clara; poc a poc s'aniran afegint noves categories (amb els seus cinc paraules corresponents). En altres fases, i també escrites amb lletres grans però que van disminuint una mica de grandària, s'ensenyen al nen targetes amb dues paraules, frases curtes i senzilles, frases una mica més llargues i, finalment contes que li resultin interessants (una sola oració en cada pàgina i amb el text separat de les il·lustracions). (Activitats Pinterest)


Mètode Kumon:
homeschoolcreations
Aquest mètode incideix en les matemàtiques i la lectura, i el seu objectiu és que l'alumne adquireixi habilitats suficients en aquests àmbits per aconseguir rendir al màxim en els seus estudis. Es tracta de proporcionar a l'alumne els mitjans perquè sigui capaç d'aprendre per si mateix, adquirint hàbits d'estudi que li permetin treballar de forma independent, sense la supervisió constant de pares o mestres, i concentrant-se en les tasques.

El mètode Kumon està dividit en diferents nivells, que abasten des d'educació infantil fins a batxillerat; l'estudiant se li realitza un test a l'inici per comprovar en quin nivell ha de començar, i està estructurat de manera que fins que no domina els coneixements d'un nivell no pot passar al següent.

El paper dels pares és controlar que els seus fills realitzen les tasques cada dia, i corregir els exercicis (amb una plantilla que els facilitaran al centre) perquè els nens aprenguin dels seus propis errors, i, per descomptat, felicitar-los per la seva esforç i els seus èxits, motivant-los perquè continuïn. (Activitats Pinterest)


-----------------------------------------------------

+info: Reggio Emilia
+info: Webconsultas
+info: SerPadres - Mètode Waldorf
+info: Waece
+info: Wikipedia
+info: Kumon
+info: Laeducacionactiva
+info: Lavoz
+info: Escola Sadako - treball per projectes
+info: treball per projectes
+info: Treball per projectes


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Potser vols veure....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...