Translate

divendres, 6 de febrer de 2015

Psicomotricitat fina

A no ser que siguem molt observadors o tinguem algun dolor a les extremitats que ens impedeixi mourens normalment, els adults no ens solem adonar de la dificultat que comporten certs moviments. Per a un infant, el moviment d'agafar una cullera, omplir-la de sopa i portar-la a la boca sense que caigui rés pot ser molt complicat, ja que implica un munt de moviments de la nineta i un control del ritme amb els que el fa. 
Pinterest

Ara imagineu qualsevol altra activitat, com pot ser agafar un llapis i dibuixar exactament el que estem imaginant al nostre cervell, agafar una gerra d'aigua i bolcar just la quantitat necessària en un got, posar un fil dins de l'agulla, o posar-se el jersei del dret. 

Tot són activitats de la vida diària i que com adults les fem mecànicament, però que l'infant per a practicar per arribar a la precisió que és necessita per fer-la correctament.

Totes aquestes activitats necessiten d'una bona psicomotricitat fina.

La psicomotricitat ajuda a l'infant a adquirir més autonomia. La psicomotricitat fina es comença a desenvolupar cap a l'any i mig i fan referència a totes aquelles activitats que necessiten precisió i un nivell més alt de coordinació.

Dins de la psicomotricitat fina trobem la coordinació viso-manual (domini de la mà, pas previ a l’escriptura); la fonètica (saber desenvolupar correctament la posició de la llengua per aplegar a poder fer els sons per a comunicar-nos); la motricitat gestual i la facial (aquells moviments que ens ajudaran a expressar-nos sentimental i emocionalment).
Alguns exemples serien: retallar, dibuixar, agafar els coberts, etc.

A continuació ús poso una serie d'activitats, inspirades en el mètode Montessori, per a practicar la coordinació viso-manual:


CULLERA I MONGETES: En aquesta pàgina ens proposen activitats on l'infant practica el traspàs d'objectes petits d'un lloc a un altre amb l'ajuda d'una eïna, com pot ser la cullera:
momshavequestionstoo

CARGOLS: Amb aquesta activitat no només es practica el tema d'ajuntar els tamanys de les diferents parts dels cargols, si no que a més, es practica el moviment de torsió de la nineta. 
countingcoconuts

ESCOMBRAR: En aquesta activitat es tracta d'escombrar pompons de colors i endreçar-los al seu cistell.
montessoristory

COLORS I CUBITERES: Aquí es propossa "caçar" joguines, que estan en un bol d'aigua, amb unes pinces i col·locar-les en una cubitera.
jen-peacefulparenting

MITJONS DESPARELLATS: Aquí es tracta d'ajuntar els mitxons desparellats, és com un memory pero de la vida real, i que podem practicar a casa tranquilament, o amb la robeta de les nines:
How we Montessori


AIGUA ALS GOTS: Traspàs de l'aigua. Deixa que els nens i nenes practiquin amb una petita gerra i uns gotets.
montessoritraining


ARRÓS I POTS: Una altre activitat de traspàs de material a diferents suports.
montessoriworkjob

CINTES DE COLORS: Col·locar cintes a través d'un reixat. Per a aquesta activitat es necessita paciència, bona coordinació i una mica d'art :)
tothelesson



COMPTE GOTES: Utilització d'un compte gotes. Per a aquesta activitat es necessita precisió i una bona coordinació vista-mà.
Pinterest


Aquí podem veure diferents idees per treballar el traspàs de materials i la coordinació viso-manual
patchworkcactus.typepad

El millor d'aquestes activitats és, que si les presentem als infants en el moment adecuat (període sensible), les repetiran una i altre vegada, cosa que els farà disfrutar, aprendre i estar entretinguts i concentrats una bona estona.

Practicar aquests moviments els ajudarà a que en un futur els sigui més fàcil menjar amb coberts, escriure i llegir, agafar objectes petits amb precissió, desenvolupar la paciència i la concentració, etc. en definitiva, estan practicant per a ser més independents.

+info: Aprenent a ser mestre
+info: Montessori moms

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Potser vols veure....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...