Comunicació dels nadons - Habilitats comunicatives durant el primer any de vida



Anteriorment ja vàrem parlar sobre el desenvolupament del llenguatge i coordinació dels infants de 0 a 6 anys.

Avui proposem maneres d'interactuar amb el nadó per ajudar en el correcte desenvolupament de la comunicació i vocabulari. 

O fem a través d'una web molt interessant sobre les habilitats comunicatives durant el primer any de vida: "Abans de les primeres paraules", en la que podem trobar informació sobre el desenvolupament en la comunicació en el nadó, consells, preguntes i vídeos sobre el tema.





En el apartat sobre consells a pares i educadors ens proposen:


Para atenció als seus interessos
En els moments en què l’infant expressa una preferència per a potenciar-la, i que comentis amb gestos o paraules allò que li interessa en aquell moment. Aquesta forma d’interactuar reforça les motivacions de l’infant, l’ajuda a associar la paraula que dius a allò que li interessa i afavoreix el desenvolupament del llenguatge. 


Mira’l cara a cara
Interactuar cara a cara amb l’infant afavoreix el desenvolupament de les primeres interaccions comunicatives. Aquestes petites interaccions ens permeten conèixer els seus interessos, compartir afecte i establir les bases de  l’aprenentatge de la llengua, posant en pràctica els torns de paraula en la comunicació.


Canta-li cançons
Les cançons permeten conèixer els patrons rítmics característics de la llengua materna. Als infants no els importa si som cantants professionals o si desafinem, ells gaudeixen d’aquesta activitat plaent i divertida.
Quan cantem creem un fort vincle d’interacció amb l’infant i afavorim el desenvolupament del llenguatge.


Imita els seus gestos i vocalitzacions
 Imitar les produccions vocals del infant els dóna models positius més aproximats als sons de la llengua de l’entorn. També els ajuda a adonar-se que els sons produeixen un efecte comunicatiu al seu voltant. 


Parla-li de manera variada i expressiva
Quan els adults ens dirigim als infants, fem servir de forma espontània un número més reduït de paraules, produïm patrons d’entonació exagerats que solen donar rellevància a les paraules clau i fem servir més gestos facials i manuals. És el que s’anomena “parla dirigida a infants”. També solem repetir informació sobre el mateix tema de maneres diferents. Aquest tipus de parla dirigida a l’infant facilita l’aprenentatge dels sons de la llengua materna.


Interpreta les seves produccions
Els infants encadenen sons sil·làbics associats a entonacions diferents, i els adults podem interpretar-los segons la seva musicalitat, de manera que ens poden recordar una pregunta, una afirmació o  fins i tot alguna cosa que li agrada. Aquest tipus d’activitats en què interpretem els sons de l’infant serveixen per atorgar intencionalitat a les seves produccions. Això farà que millori la seva habilitat per interactuar comunicativament i que aprengui a què una vocalització s’associa a un fet o un objecte del vostre voltant.


Mira d’exposar l’infant a diferents contextos comunicatius, persones i activitats
La possibilitat de comunicar-nos en diferents entorns, per exemple, en diferents espais de la casa, en contacte amb la natura o a casa d’amics, genera una riquesa de situacions comunicatives afavoridores de l’ús i la comprensió del llenguatge. És important també que l’infant tingui l’experiència de sentir les peculiaritats de la parla de diferents persones, la qual cosa el permet comparar i extreure els trets rellevants de la llengua de l’entorn. 


Interacciona amb l’infant mitjançant els contes
Els primers contactes amb els contes infantils són molt positius per explorar aquests materials nous. Comenta les imatges, fes veus de personatges, ajunta cançons… A l’inici no cal passar per totes les pàgines, i si reforcem els seus interessos mantindrem activa la comunicació durant aquesta activitat. Llegir contes i explicar històries facilita el desenvolupament del llenguatge.


Simplement, parla amb al teu infant
Els infants neixen amb les habilitats necessàries per desenvolupar el llenguatge quan interactuen amb altres persones. D’aquesta manera son capaços de extreure els sons i les seqüències de sons de la llengua del entorn. Simplement hem de garantir que l’infant estigui en contacte amb el llenguatge del seu voltant. Parla sovint i sobre els seus interessos per potenciar aquestes interaccions i les seves habilitats de llenguatge.


Aprofita les rutines per comunicar-vos
Aquests moments són idonis per a què el nadó aprengui a anticipar les teves accions. El teu infant començarà a entendre que quan passa alguna cosa tu reacciones d’una manera concreta, i a l’inrevés: quan fas o dius alguna cosa  ho vols amb un propòsit. Segurament el teu infant i tu teniu les vostre pròpies rutines, també hi ha rutines més comuns com la rutina d’aixecar-se o la del bany. Quan les has practicat amb freqüència, observa què passa quan t’atures abans d’un moment clau, segurament observaràs una resposta per part del teu infant. Per exemple, quan cantes una cançó aturat abans de la paraula clau. Segurament esperarà una resposta per part teva, la qual cosa és clau pel desenvolupament dels intercanvi comunicatius intencionals.  Observa les reaccions del teu infant quan li fas preguntes demanant-li per una paraula coneguda “vols aigua?”, quan li dones una informació rellevant pel infant “mira, aquí hi ha aigua” o quan expresses una emoció plaent “oh! Que fresca, l’aigua!”.


Intenta generar situacions comunicatives
Els adults podem generar diferents tipus de situacions comunicatives quan compartim amb l’infant el nostre interès sobre alguna cosa que ha passat, l’interès per algun objecte, etc. Per exemple, reaccionar amb sorpresa cap un fet imprevist com quan cau alguna cosa a terra o apareix una persona per la porta poden ser bones oportunitats per interaccionar amb l’infant. 

Podem mirar-lo als ulls i observar si quan dirigim la nostra mirada cap a alguna cosa, ells segueixen la direcció de la nostra mirada. També podem afegir el gest d’assenyalar per donar més indicis de l’interès que volem compartir. 

Per provocar aquesta situació, podem posar un objecte del seu interès en un lloc inesperat. També podem generar altres situacions comunicatives, com ara mostrar dues coses del seu interès (per exemple, joguines o menjar) per fomentar un intercanvi comunicatiu sobre una elecció entre dues opcions. Així, l’infant s’adonarà de l’efecte que té la seva resposta en l’adult. 

Una altra manera de generar una situació interesant per a l’infant és amagar-se darrere d’una tela i fer el joc d’aparèixer i desaparèixer. Cadascú de nosaltres podem experimentar amb noves formes de generar successos interessants per a l’infant si coneixem els seus interessos. Aquestes situacions d’interacció divertides per a l’infant afavoreixen el desenvolupament del llenguatge.


Respon al gest d’assenyalar de l’infant
Mitjançant el gest d’assenyalar, el nadó atreu l’atenció cap a objectes o esdeveniments que són del seu interès. Aquest moment d’atenció conjunta és idoni per a conèixer els interessos del teu infant i afavorir l’aprenentatge. Reforça el gest d’assenyalar amb comentaris sobre l’objecte, acció o situació que li crida l’atenció. Els infants assenyalen amb diferents intencions, a vegades voldran demanar-te que els apropis l’objecte però altres cops voldran només comentar alguna cosa que els ha agradat o que ha caigut. 




Observa les reaccions de l’infant
Gaudeix observant les reaccions del teu infant i respon emotivament. Observa on mira quan dius una paraula freqüent en les vostres converses. Omple aquests moments amb comentaris fent servir sons expressius, gestos cares emotives. 

Un bon moment per observar les reaccions de l’infant pot donar-se desprès de menjar, llavors solen relaxar-se i aquest espai de confort i tranquil·litat es pot enriquir amb comentaris amb un to de veu amable per l’infant. 

L’hora del bany també es pot esdevenir en un joc comunicatiu, observa les seves reaccions a les diferents sensacions de desvestir, tapar la cara, entrar dins de l’aigua, mentre que l’eixugues i durant el contacte d’un massatge confortable. Continua les seves reaccions amb cares emotives i sons expressius.  

Observar i comentar les reaccions del teu fill ajuda a desenvolupar les habilitats de fer intercanvis comunicatius intencionals, i els hi prepara com a propers usuaris del llenguatge.


Repeteix i comprova
Quan el nadó produeix sons semblants als de la llengua de l’entorn, una bona estratègia és continuar la comunicació encara que no et quedi clar a què es refereix en concret. Tindrem més facilitat per interpretar aquelles coses que estiguin presents. Si no queda clar quin és el referent pots imitar els sons que ha fet amb una intenció d’expectació i aturar-te per esperar altres indicis. Si tens dubtes entre un parell d’opcions pots donar-les per aclarir el missatge, per exemple, “Aquí hi ha el conte i el cotxe, què vols? El conte o el cotxe?” Un cop tens clar el que vol pots tornar a dir-ho per reforçar la comunicació mitjançant paraules, “El cotxe, oi? És això! El cotxe! Juguem amb el cotxe una estoneta”. 

En aquest estadi és important reforçar l’ús de formes similars a paraules responent a les seves produccions. Fins i tot podem mantenir grans converses sense entendre el que el nadó diu. Fomentar aquest tipus d’interaccions proporciona experiències comunicatives plaents i reforçadores del llenguatge infantil.


Parla-li sobre l’aquí i l’ara, i també sobre el passat i el futur inmediats
Els infants que ja poden comunicar alguna cosa sobre les coses o persones que els envolten en un moment concret, es a dir, l’aquí i l’ara, seran més capaços d’avançar per a entendre i parlar sobre esdeveniments del passat o del futur. 

Els següent pas serà anticipar algun esdeveniment en concret, com ara, dir que anem al parc abans de sortir per la porta. També podem parlar sobre el que ha passat abans, per exemple, quan hem vist una persona o persones rellevant per l’infant, com els avis. Parlar sobre coses que no es troben aquí i ara permet el desenvolupament de les habilitats comunicatives de l’infant i afavoreix el desenvolupament del llenguatge del infant.


Abans de les primeres paraules


+info: G.A.T. Atenció primerenca

Comentaris