Translate

dijous, 15 de febrer del 2018

On deixo al meu nadó?

On deixar al bebè quan s'acaba la baixa per maternitat?

Per raons de feina, organització, monetaris o perquè volem que el nostre nen/a es relacioni amb persones fora de l'àmbit de la família, podem necessitar que algú es faci càrrec dels petits de la casa.

Existeixen vàries opcions i a l'hora de triar es poden tenir en compte tant el cost, la filosofia del centre, com horaris d'apertura o l'ambient i persones que cuidaran als peques.
Tot es tracta de posar en una balança els pros i els contres i triar el que vagi millor per a la família.

FAMÍLIA

Avui en dia, a l'estar molt malament el tema econòmic, solem tirar d'avis o familiars.
En aquest cas hem de tenir en compte que els familiars es fan càrrec dels infants de bona fe i en el seu temps lliure, així que no hem d'abusar dels horaris, del temps de lleure dels familiars i sobretot, no podem exigir que se segueixin certes normes particulars. És a dir, no tot si val quan es fan càrrec del teu nen/a de forma desinteressada.

Si la iaia o l'avi de torn creu que el càstig a aplicar a les males conductes és el "racó de pensar", de res servirà que nosaltres vulguem que l'enviïn al "racó de la pau", per dir-ho d'alguna manera. Igual que no ens hem d'enfadar si creiem que el nen/a ha de fer migdiada una hora i als avis els hi fa pena despertar al bebè i el deixen dormir dues hores.

CANGUR

Una altra opció és el cangur. Podeu mirar com buscar cangur AQUÍ.
Els cangurs solen ser estudiants o dones a l'atur que busquen una feina que puguin compaginar amb estudis o família. Segons les hores que vulguem que estiguin al càrrec dels infants, pot sortir més car, però hem de tenir en compte que una sola persona s'està fent càrrec en exclusiva, del nostre bebè.

En cas de triar aquesta opció, és millor que la família doni certes instruccions de base i normes de conducta i seguretat, perquè la cangur sàpiga com actuar segons les circumstàncies.
Les indicacions serien hores de dormir, tipus d'alimentació, que fer si hi ha males conductes, etc.


CENTRE DE SUPORT FAMILIAR

Una tercera opció són els centres de suport familiar, que no hem de confondre amb les ludoteques. Els centres de suport familiar poden fer-se càrrec dels infants sense que cap familiar estigui present, a diferència de les ludoteques, on els familiars han d'estar allà.
Aquests centres tenen com a avantatge els horaris, que solen ser més amplis que a les escoles bressol, i les hores d'arribada i sortida, que són flexibles. El que significa, que pots deixar a l'infant, un dia a les set del matí i un altre a les deu. Les escoles bressol tenen horaris tancats per a no destorbar les activitats que es facin a l'aula.

Els centres de suport familiar solen ser espais grans amb joguines a disposició dels infants. No es solen separar per edats i es busca l'educació a través de les activitats lúdiques i el joc lliure.
El personal que està al càrrec dels infants solen ser tècnics en educació infantil o monitors.

Normalment, els menjars els porten les famílies en tuppers i els monitors els escalfen al microones en cas de ser necessari.

Normalment, en els centres de suport familiar, no hi ha cap programació educativa en particular.

+info: Alpic.cat 


MARES DE DIA

Un altra tendència que està sorgint últimament, són les "mares de dia". Les mares de dia són persones que cuiden a un màxim de quatre infants en la seva casa particular.
Sobre aquesta opció, actualment hi ha un vuit legal, però hi ha associacions que estan intentant controlar les condicions en què es desenvolupa aquesta activitat.

Deixar al bebè amb una mare de dia sol tenir el mateix preu que deixar-lo en una escola bressol, amb l'avantatge de què el responsable té pocs infants a càrrec seu i la cura dels infants és més personalitzada.
Aquestes persones solen tenir un mínim d'estudis educatius i intenten programar activitats educatives per al dia a dia dels infants als quals cuiden.

+info: Llars de criança
+info: El Govern regularà les mares de dia a Catalunya – Ara.cat


ESCOLA BRESSOL

Les escoles bressol és l'alternativa més coneguda. Una escola bressol no és una guarderia. Les guarderies només "guarden" als nens, és a dir, en tenen cura, les escoles bressol en tenen cura i també s'ocupen de la seva educació.

Les escoles bressol han de tenir certes particularitats bàsiques i que solen ser molt exigents: Titulació del personal, metres quadrats del centre, adequació dels espais i els materials, etc.
Els avantatges d'una llar d'infants és que t'assegures que el personal està qualificat i que l'espai és segur per als infants, a més que han d'oferir una programació educativa.
El desavantatge sol ser el preu, que els horaris no solen ser tan amplis (les llars privades solen tenir horaris més amplis, però són més cares) i les dificultats per trobar una plaça en una llar pública.

A l’escola bressol, els infants solen agrupar-se per edat homogènia i amb poca diferència de mesos entre el més petit i el més gran.
- Grup d’edat de 4 a 8 mesos
- Grup d’edat de 9 a 14 mesos
- Grup d’edat de 15 a 20 mesos
- Grup d’edat de 21 a 26 mesos
- Grup d’edat de 27 a 32 mesos


RÀTIO INFANTS/EDUCADOR
Pel que fa a la ràtio nens/educadors, com més petits són els infants, n’hi ha menys en cada grup perquè depenen més de l’adult; a mesura que els infants van creixent, es pot augmentar el nombre de nens/educador perquè van assolint més autonomia.

Al primer cicle de l’educació infantil hi pot haver simultàniament, com a màxim, el següent nombre d’infants per grup:
- Grups d’infants menors d’un any: 8 infants.
- Grups d’infants d’un a dos anys: 13 infants.
- Grups d’infants de dos a tres anys: 20 infants.

(Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l’educació infantil i els requisits dels centres a Catalunya)

La ràtio infants/educadors a altres països propers és:
Didàctica de l'educació infantil: IOC

El personal que treballa en una escola bressol són:

  • DIRECCIÓ

La direcció és el màxim responsable de l'escola i realitza funcions directives, tasques administratives i de secretaria, i en alguns casos de coordinació.

  • EDUCADORS:

Funcions dels educadors de les llars d'infants:
- Atenen directament els infants, i són els responsables del grup assignat, del seu desenvolupament de la personalitat individual i social, tant en el camp físic com psíquic i social, i de la seva neteja personal, roba i alimentació. També atenen la vigilància i custòdia dels infants en el cas de sortides programades pel centre.
- Formen part de l'equip educatiu i participen a elaborar, executar i avaluar els projectes que s'estableixin en el pla general de funcionament del centre.
- Programen, desenvolupen i avaluen els processos educatius i d'atenció als infants.
- Mantenen una relació periòdica amb els familiars dels infants, i els proporcionen orientació i suport, i també amb altres professionals i serveis educatius relacionats amb l'educació i el desenvolupament dels infants.
- Supervisen i avaluen el personal en pràctiques adscrit a l'aula.

(Resolució de 29 de maig de 2009 relativa a l'organització i el funcionament de les llars d'infants públiques dependents del Departament d'Educació per al curs 2009-2010.)

  • EDUCADORS DE SUPORT

Tasques del personal de suport:
- En les estones de l'acollida matinal: rebre els infants i les famílies, satisfer les necessitats de cura dels infants, proposar activitats de joc als infants, donar l'esmorzar si és el cas i recollir i registrar la informació rellevant respecte a l'infant i la família.
- En l'estona del dinar i del descans de migdia: donar suport al tutor de l'aula en l'activitat de dinar, atendre les necessitats de cura i higiene dels infants, posar-los a dormir, ajudar a preparar l'espai de descans, atendre els infants quan es van despertant, recollir l'espai i també comunicar al tutor les incidències produïdes en l’estona de descans, en la qual és quan solen tenir tota la responsabilitat del grup d’infants mentre l’educador no és a l’aula en els casos de jornada partida.

  • PERSONAL DE SERVEIS

El personal de serveis està format pel personal de cuina, de neteja, de jardineria, administratius, etc.


L'ESPAI
En una escola bressol, l’espai on estan els infants és molt important, ja que hi estan moltes hores al dia i a més d’enriquidor per a la seva educación, ha de ser segur.

Didàctica de l'educació infantil: IOC


COM TRIAR L'ESCOLA BRESSOL?
La millor manera de triar escola bressol és fent una visita a les que tens més a prop i mirar i preguntar molt.

Aspectes a tenir en compte:

SOBRE EL PERSONAL DEL CENTRE
- El personal que es dedica a la cura dels infants ha de tenir com a mínim el títol en Tècnic en Educació Infantil, també a d'existir la figura del mestre (la seva titulació és universitària i és el Grau en Educació Infantil).
- Assabenta't de la proporció de nens per personal. Els cuidadors de nadons menors d'1 any tindran com a molt 8 nens per aula. Els mestres de nens d'1 a 2 anys es faran càrrec de 13 nens com a màxim. I a les aules de nens de 2 a 3 anys no pot haver-hi més de 20 per cuidador.
- Analitza el tracte que reps: ¿contesten a totes les teves preguntes?
- Demana permís per entrar en una aula en horari lectiu i fixa't en com tracten els cuidadors als nens.
- Espera't a l'hora de sortida per preguntar als pares d'altres petits seva opinió sobre el centre.
- Horari d'entrada i de sortida: Pregunteu si tenen servei de matiners, el seu cost i si podeu deixar a l'infant en l'horari que s'ajusti al de la vostra feina.
- Menjador escolar: si tenen cuina pròpia o externa, quant personal hi ha al menjador, quanta estona fan migdiada, etc.



SOBRE LES INSTAL·LACIONS
- Fixa't en la il·luminació (ha de tenir llum natural)
- Mira que tot sigui net i estigui cuidat.
- Comprova que els canviadors disposen d'una vidriera des de la qual l'educador pot veure a la resta del grup mentre canvia a un nen.
- Les classes dels nens a partir de 2 anys han de tenir lavabos propis amb material sanitari a la seva mida.
- El centre ha de comptar amb un pati exterior de 75 m² per cada nou aules. El Ministeri de l'Interior permet traslladar els nens a un parc públic sempre que no sigui necessari travessar el carrer per accedir al parc.
- Comprova també si estan visibles els números de telèfon d'emergències, si les finestres estan fora de l'abast dels nens i / o protegides amb reixes, si les portes compten amb un sistema apropiat per evitar pessics, si els endolls estan alts i / o protegits, si les cantonades punxegudes dels mobles estan recobertes...


ALTRES OPCIONS

  • Llars d'infants d'empresa: Aquestes llars estan dins de l'empresa, cosa que fa més fàcil la recollida dels infants i anar-los a veure si és necessari. 
  • CoBaby: Espai de criança que ofereix un espai de treball per a pares i mares autònoms.



Font Escoles Bressol: IOC
Font: Como buscar guarderia - Crecer Feliz 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada